Eufori!

Postat den

Jag vet, det här är en frankofilblogg men jag kan helt enkelt inte låta bli: Loreen! Vilken hjältinna! Jag kan ärligt säga att jag efter det ena misslyckandet efter det andra de senaste åren hade börjat misströsta och tänkt tanken att jag aldrig skulle få uppleva en svensk seger i Eurovision Song Contest igen – och så blir det så här. En överlägsen seger,utklassning, defilering….något likande hade jag inte ens kunnat drömma om. Som den vän av Italien jag är måste jag dock säga att jag känner mig lite besviken på att det var just Italien av alla länder som var ensamt om att inte ge Sverige någon poäng överhuvudtaget. Skönt då att det franska folket höll stilen och delade ut en tolva.

Och när vi ändå är inne på ämnet Frankrike så kan jag inte låta bli att tycka synd om Anggun. Låten och hennes framförande av den var definitivt värt ett mycket bättre öde än den 22:a plats som det till slut blev. Det var långt sämre än vad jag hade väntat mig. Nu hoppas jag att Frankrike kan övertyga David Guetta att skriva en riktig dänga som kan reprentera landet i finalen i Stockholm (som jag antar att det trots allt blir) nästa år. Det skulle kunna vara ett segerrecept för Frankrike. Men nu ska vi inte spekulera för mycket i vad som händer nästa år. Nu ska vi glädjas med Loreen och fira segern! Euphoria! Så sant som det är sjunget!

Lämna en kommentar