RSS Flöde

Lyon, je t’aime!

Postat den

Rubriken ljuger inte, jag kan ha fått en ny favoritstad. En efter försöker jag pricka av dem: städerna på min franska bucket list. 

Den här gången tog jag mig alltså hit till Lyon och jag kan inte säga annat än att jag är golvad av och hopplöst förälskad i staden! 

Så mycket vackert att se, så mycket göra, så mycket vänlighet och så mycket atmosfär.

Det där med vänligheten blev extra tydligt då jag i går såg VM-kvalmatchen i fotboll mellan Sverige och Frankrike på en sportbar i Vieux Lyon. Ett kollosalt misstag av målvakten Hugo Lloris, till på köpet med att förflutet i just Lyon, ledde till Sveriges spektakulära segermål med bara sekunder kvar av matchen.

Besvikelsen var naturligtvis monumental på sportbaren, men ändå kom ett stort antal fransmän fram och gratulerade mig. Fotbollens förbrödrande kraft i sin finaste form.

Med mig hem från Lyon bär jag inte bara några oförglömliga dagar av solsken och härliga upplevelser utan också ett antal nyinköpta franska filmer som jag får anledning att återkomma till framöver här på bloggen. 

Nu ska jag, denna min sista kväll här för den här gången, ut och insupa så mycket av Lyon jag bara kan. 

Om mattiaslin71

Jag heter Mattias Lindén och är journalist till yrket. Vid det här laget har jag varit verksam som journalist i drygt 20 år. Främst inom radio, men även som skribent. Jag har ett passionerat förhållande till film och sport. Utöver det tar även musik och att läsa upp stor del av min uppmärksamhet. Och min förkärlek för det franska är, som den här bloggen kommer att visa, mycket stor.

Kommentera

